نه مردم آرتساخ و نه دولت و اپوزیسیون امروز امکان بازگشت به قره باغ کوهستانی را برخلاف زاخارووا نمی بینند.



برخلاف نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه، نه مردم آرتساخ و نه نمایندگان دولت و اپوزیسیون ارمنستان امروز امکان بازگشت به قره باغ را نمی بینند.

باکو در حال برداشتن گام های سازنده ای برای بازگشت جمعیت قره باغ کوهستانی است که خانه های خود را ترک کرده اند، امکان بازگشت وجود داشت و هنوز هم وجود دارد، اگر مردم علاقه مند به حفظ منازل و مکان های بومی خود هستند، باید از این فرصت استفاده کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در جلسه توجیهی دیروز هیچ گونه مانعی در مورد بازگرداندن 100 هزار نفر از ساکنان آرتساخ ندید و در مورد قره باغ کوهستانی تاکید کرد که “در مورد خاک آذربایجان صحبت می کنیم.”

نماینده مردم آرتساخ در مجلس شورای اسلامی گفت: «البته آرزو و آرزوی هر شهروند آرتساخی بازگشت به آرتساخ است، اما یک شرط اصلی وجود دارد که هرگز در حضور یک آذربایجانی، حتی در همسایگی، در مجاورت، اتفاق نیفتد». متاکسه هاکوبیان در گفت و گو با “آزاتوتیان” تاکید کرد.

وی گفت که از سازنده بودن اظهارات آذربایجان متاسفم.

تیگران آبراهامیان، دبیر فراکسیون مخالف “من افتخار دارم” مجلس ملی، بیانیه روسیه را درک نمی کند. به گفته وی، واقعیت ها نشان می دهد که باکو سازنده نیست.

وی گفت: «به هیچ وجه نباید در مورد بازگشت 3000، 5000 و یا حتی 10000 نفر صحبت کنیم و موضوع امنیت و توسعه ساکنان آرتساخ باید بر اساس مکانیسم‌های کاملاً توسعه‌یافته باشد تا بازگشت آنها منجر به نسل‌کشی جدید نشود. آینده باز نگه داشتن سوال بسیار مهم است. آبراهامیان در گفتگو با «آزاتوتیان» گفت: از این منظر وقتی خود دولت یعنی جمهوری ارمنستان برای در دستور کار نگه داشتن موضوع مبارزه نمی کند، طبیعتاً مشکلات اینجا بسیار بزرگ است.

چرا دولت ارمنستان موضوع بازگشت مردم آرتساخ را مطرح نمی کند؟ به گفته لیلیت میناسیان، نماینده رسمی مجلس، آنها بازگشت را واقع بینانه نمی دانند. – «ما با هموطنان قره باغ کوهستانی در ارتباط هستیم و خود این افراد می گویند که در این شرایط تحت نظر مقامات آذربایجان، تمام سرزمینی که تحت کنترل آنهاست، به دلیل مسائل امنیتی نمی توانند برگردند. و من فکر می کنم خانم زاخارووا همین را دیده است، او باید آن را حداقل در سپتامبر سال گذشته دیده باشد.

وی ادامه داد: نیروهای حافظ صلح چه وظایفی داشتند، آیا وظیفه واگذاری پروخ به آنها داده شد یا به آنها کارکردهای اکو فعال در کریدور لاچین داده شد؟ نیروهای حافظ صلح باید چه وظایفی را انجام دهند تا هموطنان ما در قره باغ دچار مشکلات امنیتی نشوند؟

روسیه دولت ارمنستان را مسئول از دست دادن قره باغ می داند، مقامات ارمنستان مسکو را مقصر می دانند. در پراگ، مقامات روسی مرتباً به رسمیت شناختن قره باغ کوهستانی توسط ارمنستان به عنوان قلمرو آذربایجان در سال 2022 را یادآوری می کنند، ارمنی ها انفعال نیروهای حافظ صلح روسی مستقر در قره باغ کوهستانی را در هنگام حمله آذربایجان به آنها یادآوری می کنند.

فدراسیون روسیه حداقل باید به چند سوال پاسخ دهد: چرا نیروی حافظ صلح در آنجا مستقر شد که فدراسیون روسیه انجام نداد و پس از آن مقامات جمهوری ارمنستان با انگیزه ناامیدی به چه اقدامات و اظهاراتی متوسل شدند. به.» معاون فراکسیون «توافق مدنی» تاکید کرد.

سوالات متکسه هاکوبیان، نماینده آرتساخ، ابتدا خطاب به ارمنستان و سپس روسیه است. او می گوید که پس از اعلام پراگ، آنها تغییری در رفتار نیروهای حافظ صلح روسیه احساس کردند.

“[Խաղաղապահները] آنها در حدی مقصر بودند که بله، طرف اعلامیه سه جانبه بودند، طرف بودند، هرچند واسطه، یعنی تعهداتی در آنجا وجود داشت. و من مطمئن هستم که هنوز افشاگری هایی وجود دارد که ما از آنها مطلع خواهیم شد، به عنوان مثال، زمانی که رئیس فدراسیون روسیه پیشنهادات خود را برای توقف جنگ اعلام کرد، که در 10 اکتبر توسط رئیس جمهوری ارمنستان رد شد. هاکوبیان اشاره کرد.

معلوم نیست زاخارووا وقتی گام های باکو را سازنده توصیف کرد، منظورش چه بوده است. بیش از یک سال از انتشار برنامه «ادغام مجدد ارامنه» آذربایجان می گذرد، اما باکو از ارائه آماری مبنی بر اینکه چه تعداد ارمنی می خواستند از این برنامه بهره مند شوند و تحت رژیم علی اف زندگی کنند، خودداری می کند. تنها ده ها ارمنی در آرتساخ باقی مانده اند. حتی معلوم نیست که آنها از آن برنامه بهره مند شدند یا خیر.

بزرگترین مشکلی که هم ساکنان آواره آرتساخ و هم مدافعان مختلف حقوق بشر بین المللی می بینند، امنیت است. در حالی که آذربایجانی ها قول داده بودند که از حقوق ارمنی ها در بالاترین سطح محافظت کنند، به کلیساها در قره باغ کوهستانی آسیب رساندند، دولت ساختمان مجلس ملی در استپاانکرت پایتخت را با خاک یکسان کرد و علی اف به شکلی نمایشی بر روی پرچم آرتساخ قدم زد.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا