ارمنستان دوباره جزو کشورهای دارای اینترنت رایگان است



ارمنستان مجدداً در بین کشورهای دارای اینترنت رایگان رتبه بندی شده است. سازمان بین المللی حقوق بشر خانه آزادی در گزارش سالانه ایروان با 2 امتیاز ارتقاء جایگاه خود را از 100 امتیاز 74 گرفت.

دیگر کشور آزاد منطقه، گرجستان، تفلیس همین شاخص را به ثبت رساند، اما نسبت به سال گذشته دو واحد کاهش را به ثبت رساند. این در حالی است که آذربایجان، ترکیه، ایران و روسیه مجددا در فهرست کشورهای غیرآزاد با امتیازات پایین قرار دارند.

اگرچه خانه آزادی تاکید می‌کند که محیط اینترنتی ارمنستان باز است و حتی بهبود می‌یابد، زیرا دولت وب‌سایت‌ها یا پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را مسدود نکرده است، سازمان حقوق بشر در همان زمان خاطرنشان می‌کند که چهره‌هایی به دلیل انتقاد از دولت در سخنرانی‌های اینترنتی دستگیر شده‌اند.

در این گزارش به ویژه به بازداشت موقت دو ماهه وازگن ساقاتلیان و نارک سامسونیان اشاره شده است که در یک پخش آنلاین از نخست وزیر پاشینیان انتقاد کردند. خاطرنشان می شود که کمیته تحقیقات ساقاتلیان و سامسونیان را به هولیگانیسم متهم کرد زیرا آنها آشکارا با فحش دادن به موازین اخلاقی بی احترامی کردند. در صورت تایید اتهام، آنها تا 5 سال زندان خواهند داشت. اما خانه آزادی همچنین یادآور می شود که اندیشکده معتبر آمریکایی The Atlantic Council این برنامه را مغرضانه و انتشار اطلاعات نادرست خوانده است.

Freedom House همچنین در گزارش امسال می نویسد که مردم ارمنستان اغلب هدف برنامه های هک جاسوسی قرار گرفته اند و وب سایت های دولتی و جامعه سیاسی نه تنها از سوی گروه های هکر آذربایجانی بلکه از سوی روسیه مورد حمله قرار گرفته اند و نارضایتی خود را از سیاست خارجی ایروان پنهان نمی کنند. که هدف آن نزدیک شدن روابط با آمریکا و اتحادیه اروپا است.

خانه آزادی در تشریح فضای سیاسی تاکید می کند که ارمنستان به دلیل فشارهای نظامی آذربایجان آسیب قابل توجهی دیده است. این گزارش سپتامبر 2023 را به یاد می‌آورد، زمانی که تقریباً کل جمعیت ارمنی قره‌باغ کوهستانی که تقریباً سه دهه از آذربایجان مستقل بودند، به زور به ارمنستان تبعید شدند.

به گفته این سازمان حقوق بشر، ارتش آذربایجان با غلبه بر نیروهای دفاعی محلی، کنترل کامل منطقه را به دست گرفت که منجر به جابجایی اجباری شد.

Freedom House همچنین گزارش‌های سالانه آزادی عمومی در ایالت‌ها را منتشر می‌کند، در اینجا ارمنستان و گرجستان جزو کشورهای نیمه آزاد هستند، اگرچه تأکید می‌شود که پس از انقلاب مخملی 2018، چشم‌انداز سیاسی در ارمنستان تغییر کرده است، انتخابات به طور قابل توجهی رقابتی‌تر شده است.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا