هنوز تصمیمی در مورد مرحله بعدی مرزبندی وجود ندارد. مهر گریگوریان



به گفته مهر گریگوریان، معاون نخست وزیر، رئیس کمیته تعیین حدود مرزهای ارمنستان، درباره مرحله بعدی تحدید حدود مرزها هنوز تصمیمی نیست، ابتدا تشریفات داخلی مربوط به آیین نامه کمیسیون ها تکمیل شود.

هیچ تصمیمی در مورد فرآیندهای تحدید حدود وجود ندارد، هنوز تصمیمی در مورد مرحله بعدی وجود ندارد. گریگوریان امروز در گفت و گو با خبرنگاران در یرابلور گفت: هنوز باید رویه های داخلی مربوط به مقررات را تکمیل کنیم.

دیروز دادگاه قانون اساسی این آیین نامه را قانون اساسی تشخیص داد. قوه مجریه هنوز اعلام نکرده است که چه زمانی برای تصویب به مجلس ارسال می شود. این سند فعالیت مشترک کمیسیون های ارمنستان و آذربایجان را تنظیم می کند. ارمنستان و آذربایجان در 30 اوت آن را امضا کردند.

نمایندگان اپوزیسیون پیش از این اعلام کرده اند که به این طرح در شورای ملی رأی منفی خواهند داد. آنها می گویند طرفدار مرزبندی هستند اما نه طبق این آیین نامه. آنها به ویژه انتقاد می کنند که نقشه هیچ سالی در سند مشخص نشده است، آنها معتقدند که این امر ممکن است باعث خودسری آذربایجان شود.

نکته دیگر که مخالفان آن را مشکل آفرین می دانند، بند پنجم این آیین نامه است که در آن آمده است: «کمیسیون ها در مقاطع تفکیک شده خط مرزی، کارهای خط کشی را انجام می دهند و شرح این مقاطع در نظر گرفته می شود. قبل از تکمیل کامل مرزبندی توافق شده است.” آنها معتقدند که مرزبندی جزئی خطراتی دارد.

گریگوریان معاون نخست وزیر تاکید کرد: به شما اطمینان می دهم که این کاملا قانونی است و اگر پروتکل 18 آوریل و آیین نامه امضا شده را با دقت بخوانید، ارتباط را احساس خواهید کرد و احساس می کنید که هیچ تناقضی در این روند وجود ندارد.

آرای دولت برای تصویب این آیین نامه بدون مخالفت کافی است، اما نمایندگان «توافق مدنی» امروز نحوه رأی گیری را مشخص نکردند. فرض بر این است که آرتور هوانیسیان، دبیر جناح حاکم، هفته گذشته در مورد این سند صحبت مثبت کرده است.

و در واقع با ترسیم مرزها، آخرین خطر حمله به جمهوری ارمنستان، حمله مشروع را از بین بردیم و مرز روشنی داریم که مردم کیران، بغلان و زلاتیپار از آن راضی هستند. و ما اینجا مشکلی نداریم و مقررات و رویه کاری، در واقع تحدید حدود، در آن فرآیند شکل گرفت و بر اعلامیه آلما آتا تاکید شد که دقیقاً در کیرانت این اتفاق افتاد. به عبارت دیگر می‌توان ثبت کرد که خط‌کشی کیرانت یک سابقه بود که بر اساس آن دستور کار را ایجاد کردیم و بر اساس آن آن را در تمام مرز پخش خواهیم کرد.

در واقع، در ارمنستان یک گام در راه تصویب داخلی آیین نامه باقی مانده است – رای مجلس، در حالی که در آذربایجان در مورد این موضوع ابهام وجود دارد. باکو حتی متن خود را منتشر نکرده است، معلوم نیست به دادگاه قانون اساسی آذربایجان ارسال می شود، به تایید رئیس جمهور می رسد یا مجلس. كارشناسان و نمايندگان مجلس كه با سرويس آذربايجاني «آزادي» مصاحبه كرده اند، پاسخ به اين سوال را مشكل دانسته و خاطرنشان كردند كه حتي با اين سند آشنا نيستند.

هاکوب بدلیان، مفسر سیاسی به این واقعیت توجه می کند.

به طور کلی، برای آذربایجان، این فرآیندها، این توافقات تنها به عنوان ابزاری برای دیکته کردن شرایط سیاسی به ارمنستان در جهت استراتژی یا تاکتیک آنها تلقی می شود و به هیچ وجه منتفی نیست که آذربایجان روند پیشبرد را تغییر دهد. بدلیان در گفتگو با «آزاتوتیان» گفت: تنظیم از طریق رویه‌های داخلی به ابزاری برای دیکته کردن شرایط سیاسی، یعنی به نوعی ارائه شرایطی که خودش بتواند تصویب آن آیین‌نامه را از طریق رویه داخلی پیش ببرد.

بر اساس این آیین نامه، ایروان و باکو بر اساس اعلامیه آلما آتا در سال 1991 برای اجرای تحدید حدود مرزی توافق کردند، اما این توافق نهایی نیست. در این آیین نامه آمده است که این امکان وجود دارد که در آینده پس از تصویب توافقنامه صلح، روند بر اساس اصول دیگر پیش برود. برای تعیین مرز، طرفین می‌توانند با کارشناسان، مبادله مواد نقشه‌برداری و ژئودزی، عکس‌برداری، تدوین و اتخاذ رهنمودهایی در مورد ترتیب کار مشترک، ایجاد نقشه مرزبندی، انجام کارهای مرزبندی در بخش‌های جداگانه از مرز در حین تعیین مرز، تهیه و تنظیم کنند. شرح عبور از مرز که قبل از پایان مراحل تعیین شده است مورد توافق قرار خواهد گرفت.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا