وزیران امور خارجه ارمنستان و آذربایجان با حضور وزیر امور خارجه آمریکا در نیویورک دیدار کردند



وزیران امور خارجه ارمنستان و آذربایجان امروز در نیویورک با حضور وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کردند.

در بیانیه ای که پس از این دیدار منتشر شد، اداره سیاسی خارجی ارمنستان به اطلاع می رساند که طرفین توافق کرده اند تا در راستای انعقاد موافقتنامه «در زمینه برقراری صلح و روابط بین دولت ها» در کوتاه ترین زمان، تلاش بیشتری انجام دهند.

در این پیام جزئیات دیگری از این دیدار ذکر نشده است.

وزارت امور خارجه آذربایجان نیز همین پیام را منتشر کرد.

پس از پیشنهاد ارمنستان برای امضای معاهده صلح با 16 نقطه توافق شده که جمهوری آذربایجان تقریباً یک ماه است همواره آن را رد کرده است، این اولین گفتگوی رو در رو بین مقامات ارمنستان و آذربایجان است.

واهاگن الکسانیان، نایب رئیس «پیمان مدنی» به رهبری نیکول پاشینیان، فرض می‌کند که آخرین پیشنهاد ارمنستان باید قطعاً در دستور کار این نشست باشد.

وی افزود: انتظار ما همچنان این است که معاهده صلح با مواد مورد توافق قبلی و بخش‌های مورد توافق امضا شود و رویکرد ما این است که اگر آذربایجان اراده سیاسی کافی نشان دهد، معاهده صلح امضا شود و موضوع صلح در ایران حل شود. منطقه الکسانیان در گفتگو با “آزاتوتیا” گفت: طبیعتاً می توان انتظار داشت که این دیدار بر روند کلی تأثیر مثبت بگذارد.

ارمنستان آماده امضای پیمان صلح با آذربایجان است. نخست‌وزیر جمهوری اسلامی ایران دیروز اعلام کرد، طرف ارمنی پیشنهاد کرده است تا قبل از برگزاری COP29 که در باکو برگزار می‌شود، موادی که قبلاً مورد توافق قرار گرفته‌اند، امضا شود و بدین ترتیب محیطی محرک برای پیشبرد روند صلح ایجاد شود.

نیکول پاشینیان در گفتگوی سازمان ملل متحد در شورای امنیت سازمان ملل متحد تا یک ماه و نیم آینده تاریخ مشخصی را برای دستیابی به توافق با جمهوری آذربایجان ذکر کرد. اجلاس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد، COP-29، در 11 نوامبر آغاز می شود.

آذربایجان به این اظهارات نخست وزیر ارمنستان پاسخی نداد، اما پیشتر جیحون بایراموف وزیر امور خارجه در نشست دیگری که در چارچوب سازمان ملل برگزار شد، از ایروان خواست اراده سیاسی و مسئولیت پذیری نشان دهد و «اقدامات سریع برای غلبه بر مشکلات را انجام دهد». موانع باقی مانده».

بایراموف در گفتگو با همتای ایرانی خود که در پشت صحنه همان مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدارهای دوجانبه ای برگزار می کرد، حفظ آرمان های ارضی نسبت به آذربایجان را در تعدادی از اسناد سیاسی و حقوقی ارمنستان به ویژه در قانون اساسی دانست. بزرگترین مانع بر سر راه انعقاد توافقنامه صلح نهایی باشد.

اپوزیسیون ارمنستان هیچ انتظار مثبتی از نشست امروز وزرای خارجه ندارد. لیلیت گالستیان، معاون فراکسیون ارمنستان، معتقد است که وقتی توافقات با یک سند واحد حاصل نشود، آذربایجان سود می برد و اشتهای آن بیشتر می شود.

گالستیان در گفتگو با «آزاتوتیان» اعلام کرد: ما زیر ویرانه های یک سیاست مخرب مانده ایم.

این نماینده اپوزیسیون همچنین از سخنرانی پاشینیان از تریبون مجمع سازمان ملل راضی نبود، او می‌گوید: «سخنرانی رهبر کشور چالش‌های ارمنستان را منعکس نمی‌کند».

زمانی که 205 کیلومتر مربع از خاک جمهوری ارمنستان توسط یگان‌های نظامی آذربایجان اشغال شده است، در واقع زمانی که ما در زندان‌های باکو زندانی داریم، زمانی که حق داریم 120 هزار نفر از هموطنان خود را از آرشاخ که از نسل‌کشی فرار کرده‌اند بازگردانیم. گالستیان گفت: مشکلات بشردوستانه آنها در ارمنستان، از مهمترین پلاتفرم های سیاسی جهان در یک اجلاس سازمان ملل، فردی که ارمنستان را نمایندگی می کند از مثبت بودن صحبت می کند، این نمی تواند باعث ناهماهنگی سیاسی، انسانی و تمدنی شود.

در این دوره، مقامات ارمنی شرکت کننده در کار مجمع سازمان ملل – نخست وزیر، وزیر امور خارجه، و یکی مربوط به قره باغ کوهستانی – موضوع حفظ میراث فرهنگی را در محل مطرح کردند.

پس از پاکسازی قومی در قره باغ، میراث فرهنگی ارمنی با پیشینه هزاران ساله در خطر نابودی قرار دارد. آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان گفت: در این راستا، ارمنستان قویاً از اعزام فوری هیئت کارشناسی مستقل یونسکو به قره باغ کوهستانی برای ارزیابی، مستندسازی و حفاظت از میراث فرهنگی در معرض خطر ارمنستان حمایت می کند.

در حالی که مقامات در حال سخنرانی از تریبون های مختلف بحث در نیویورک هستند، بانوی اول ایالات متحده از همسران رهبران دیگر دعوت به جلسه کرد. آنا هاکوبیان، همسر نخست وزیر پاشینیان نیز ویدئویی از این پذیرایی را به اشتراک گذاشت، او همچنین با امینه اردوغان، همسر رئیس جمهور ترکیه در نیویورک ارتباط برقرار کرد.



Source link

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا